Du kan själv göra en hel del för att slippa munsår, dvs se till att viruset som ligger dolt i din kropp inte aktiveras. Se här några goda råd från några som vet hur det känns att råka ut för munherpes:

Råd nr 1: Ät hälsosamt!

Ett starkt immunförsvar bidrar till att hindra uppkomsten av munsår. Se därför till att äta mycket av allt som stärker försvaret. Först och främst: mängder av C-vitamin som finns i bl.a. broccoli, apelsiner, kiwi, röd paprika, blomkål, brysselkål och mycket annat av frukt och grönt. Andra ämnen som stärker immunförsvaret finns i bl.a.: spenat, nötter, solrosfrön, morötter, tomater, havregryn, grönt te och fullkornsbröd. B- och D-vitaminer, motion och sömn bidrar också till ett bättre immunförsvar. Ett
starkt immunförsvar hindrar också uppkomsten av blåsor i munnen.

Råd nr 2: Reagera direkt!

För att slippa munsår måste du lära dig att agera snabbt. Vid minsta misstanke eller så snart du ser/känner att ett munsår är på gång ska du smörja in läpparna med läppbalsam eller creme eller ta en tablett mot viruset. Det är aldrig en bortkastad åtgärd! Du sparar mycket elände på att ”mota Olle i grind” – ta kål på viruset innan såret helt bryter ut. Har såret väl utvecklats tar det flera dagars behandling med creme, plåster eller tabletter.

Råd nr 3: Vitamintabletter

Den som smittats med herpes har för alltid viruset i kroppen, där det ligger i vila tills det aktiveras och sätter igång utvecklingen av munsår. Och vi säger det igen: ett starkt immunförsvar är det bästa motmedlet. Det bidrar till att viruset håller sig fortsatt lugnt och skonar dig därmed från munsår.

Ett sätt att stärka immunförsvaret är att komplettera ditt intag av mat med vitaminer som kan hjälpa till att ta död på viruset innan munsåret bryter ut. Med en dos vitaminpiller om dagen kan du gå från att ha munsår 1-2 gånger i månaden till endast 1-2 gånger om året! Vi har god erfarenhet av LongoVital, men det finns flera bra märken och andra typer av kosttillskott. Hör med ditt apotek eller din husläkare.

Mer på vitaminpiller

Råd nr 4: Vårda dina läppar

Snåla inte med läppbalsam utan använd det flitigt, speciellt när dina läppar känns torra. Fuktiga och smidiga läppar är sundare och mer motståndskraftiga mot munsår. Tänk särskilt på läpparna vid extrem värme eller kyla, då läpparna lätt blir torra och skadade. Torra läppar medför sprickor, en riktigt bra grogrund för munsårsutveckling. Flagor på läpparna, sår eller finnar kan utvecklas till munsår om du inte ser upp.


Råd nr 5: Se upp för solen

Det finns undersökningar som visar att – efter sjukdom och förkylning – är solen den främsta utlösaren av munsår. Kommer du att utsätta dig för stark sol, så var försiktig och var noga med dina läppar. Undvik så mycket som möjlig att vistas i stark sol. Med solbrända läppar är du definitivt i farozonen. Vill du trots allt njuta allt vad du orkar av solens starka strålar, se till att skydda dina läppar med ett kraftigt solstift – minst faktor 20, helst kraftigare än så.


Råd 6: Selen och Zink

Selen och zink är ämnen som bidrar till att stödja immunförsvaret. Därutöver är båda till god hjälp vid sårläkning. Selen finns i fisk och skaldjur, zink i frön, nötter och kärnor. Solrosfrön som innehåller både selen och zink är förstås bland det bästa att ta till.
Vid sjukdom behöver kroppen oftast större mängder av både selen och zink och ett kosttillskott är därför att rekommendera. Har du först drabbats av munsår är det särskilt viktigt med dessa ämnen för att hjälpa kroppen med snabbast möjliga sårläkning.

Mer på immunforsvaret 


Råd nr 7: Den farliga vintern


Det är ett faktum att långt fler drabbas av munsår under vintern och det är kanske inte så konstigt. Vintertiden för ju också med sig andra sjukdomar som influensa, feber och förkylning, och en vanlig förkylning är ju i sig en av de främsta orsakerna till att munsår utvecklas.
Har du råkat ut för en sjukdom bör du vara extra försiktig. Använd läppbalsam flitigt och ät sunt. I vårt kyliga klimat måste du alltid se till att du vårdar dina läppar, speciellt när du vistas utomhus

Råd nr 8 – Sömn

Det låter enkelt. Och det är precis vad det är. Alltför litet sömn påverkar ditt immunförsvar negativt. Forskning visar att färre än 7 timmars sömn per natt ökar risken för munsår tre gånger. Själva bristen på sömn gör det svårare för immunförsvaret att bekämpa virus.
Försök alltså att sova gott natten igenom. Den goda sömnen bidrar till ett starkt immunförsvar och minskar därmed risken för utbrott av munsår.